آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۷۳٫۶۹۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۳۴
بازدید از این یادداشت : ۲۵۱

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مرکز تُراث السیّد بحرالعلوم منتشر کرد:
مشکاة المصابیح (شرح لکتاب السید بحر العلوم: المشکاة المقتبس من أنوار الائمة الهُداة)
تألیف: العلّامة الفقیه الشیخ جعفر کاشف الغطاء (۱۲۲۸ هـ . ق)
إشراف و تقدیم: السیّد فاضل بحر العلوم
تحقیق: الشیح محي الدین الواعظي

این کتاب شرح مزجی است از شیخ اکبر، شیخ جعفر بن شیخ خضر جناجی معروف به کاشف الغطاء بر کتاب "المشکاة المقتبس من أنوار الائمة الهُداة"، اثر استادش سیّد محمّد مهدی بن سیّد مرتضی طباطبائي مشهور به علّامه سیّد بحر العلوم (متوفی ۱۲۱۲ هـ . ق).
این شرح که نخستین بار به چاپ می‌رسد از روی دو نسخه موجود از آن، یکی در کتابخانه شیخ علی کاشف الغطاء و دیگری در کتابخانه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء تصحیح و تحقیق شده و متأسفانه تنها بحث وضو از کتاب الطهارة را شامل می‌شود، همچنانکه متن "المشکاة المقتبس من أنوار الأئمة الهُداة" سید بحر العلوم نیز فقط کتاب الطهارة را در برداشته و همین بخش نیز ناتمام بوده است.
سیّد فاضل بحرالعلوم در مقدّمه شرح حال ماتن و شارح را آورده و خصوصیات نسخ مورد استفاده در تحقیق کتاب را بیان نموده و شیوه و منهج تحقیق آن را ذکر کرده است.
در این تحقیق علاوه بر مقابله نسخ، آیات قرآنی و روایات معصومین (علیهم السلام) و اقوال فقهاء مصدریابی شده و توضیحاتی درباره برخی از لغات مشکل در پاورقی درج شده است. همچنین عبارت متن با حروف برجسته داخل پرانتر قرار گرفته تا از عبارات شرح قابل تفکیک باشد.
این اثر در ۳۰۰ صفحه وزیری عرضه شده و در پایان آن ۱۳۴ عنوان کتاب که مصادر تحقیق بوده‌اند، معرّفی شده‌اند و فهرست محتویات کتاب در دو صفحه آمده است.
از امتیازات این شرح، تتبّع گستردۀ شارح و آوردن اقوال فقهای بزرگ شیعه و سنّی در طیّ مباحث و مسائل مطروحه در کتاب است.
گفتنی است مرکز تراث السیّد بحرالعلوم و با مدیریّت سیّد فاضل بحر العلوم آثار متعدّدی تا کنون به صورت محقَّق منتشر کرده که بیشتر عناوین آن، از تألیفات علّامه سیّد بحرالعلوم و خاندان علمی اوست.
این اثر را می‌توانید از دار زرین العابدین (ع) در مجتمع ناشران قم تهیّه فرمایید.

قم، مکتبه محقق طباطبائی، ۱۹ آبان ۱۴۰۱

مشکاة المصابیح


پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۶
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت