tahzib2.jpg





در حاشیه یادداشت جناب آقای حسن انصاری درباره نسخه ای کهن از تهذیب الاحکام نکته های ناب و یادداشتهای ارزنده پژوهشگر توانا جناب آقای حسن انصاری در باب کتابشناسی ، همواره خواندنی و پر فایده بوده است. اخیراً از دوست گرامی جناب آقای شیخ علی صدرایی شنیدم که : جناب انصاری در یکی از یادداشتهایشان در سایت کاتبان ، درباره نسخه ای از تهذیب الاحکام که در کتابخانه آیت الله گلپایگانی (ره) در قم نگهداری می شود، اظهار نظر نموده و بر اساس آنچه در فهرست آقای عربزاده (ص . 770) آمده، این نسخه را مورخه 575 ق دانسته اند.

به گفته آقای رحیمی ریسه مرکز میراث مکتوب نیز با استناد به فهرست مذکور تصویر این نسخه را تهیه و قصد انتشار آن بصورت چاپ عکسی را داشته اند.

نظر به اینکه در فهرست نویسی جدید برای نسخه های کتابخانه مذکور، این نسخه را بنده فهرست کرده ام ، برخی از دوستان از جمله جناب صدرایی علاقه به توضیح بیشتربرای روشن شدن وضعیت نسخه تهذیب الاحکام را اظهار نمودند.

اکنون به عرض جناب صدرایی وجناب انصاری و همه پژوهشگران علاقمند به مباحث نسخه شناسی می رسانم که نسخه مذکور قطعاً در تاریخ 575 ق کتابت نشده، بلکه به احتمال قوی مربوط به قرن یازدهم هجری است و تاریخ 575 ق که در آن دیده می شود، مربوط به نسخه مستنسَخ منها است. بنابراین نسخه شماره 34/92کتابخانه آیت الله گلپایگانی ، قدیمی نیست بلکه از جهت تاریخ کتابت نسخه ای معمولی و از سده یازدهم هجری است.

در پایان به پژوهشگران عالم مخطوطات بشارت می دهم که فهرست جدید کتابخانه آیت الله گلپایگانی (ره)، شامل معرفی 16000 عنوان کتاب و رساله در ده جلد بزرگ بقلم اینجانب و آقای صدرایی آماده چاپ شده است و امید است با انتشار آن گرد غربت از روی دلربای این گنجینه عظیم زدوده شود.

والسلام

سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۲۳:۴۰
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

ابوالفضل حافظیان
۲ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۴۹
تصویر نسخه گلپایگانی به کتابخانه محقق طباطبائی تقدیم شد، خوب است جناب انصاری تصویری از نسخه پاریس را به کتابخانه محقق طباطبائی اهدا کند تا محققین از آن استفاده کنند.
با تشکر
حسن انصاری
۲ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۴۰
دوست دانشمند
در رابطه با نسخه آية الله گلپايگاني اينحانب تنها به نوشته آقای شبيری در دانشنامه جهان اسلام تکيه کرده بودم و خود نسخه را ملاحظه نکرده ام. با توجه به اطلاع خوب حضرتعالی روشن می شود که نسخه پاريس بسيار اقدم از ساير نسخه هاست.
با تشکر از لطف حضرتعالی